به کلینیک تخصصی ما خوش آمدید…

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

درمان زگیل تناسلی با تکنیک پلاسماتراپی

زگیل تناسلی (Condylomata Acuminata) از شایع‌ترین عفونتهای ویروسی در مردان و زنان است که از راه پوست و در حین رابطه جنسی (نه الزاما منوط به دخول واژینال یا مقعدی) منتقل می‌شود .  عامل این بیماری،  ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) است که در صورت عدم درمان، بزرگ  و تعداد آن افزایش می‌یابد. “ژنیتال وارت نام دیگر زگیل تناسلی زنان می باشد.

درمان در مطب:

علاوه بر جراحی، تکنیک نوین  پلاسما تراپی ، تکنیکی کم هزینه ، مقرون به صرفه و سریع است که در مطب تخصصی خانم دکتر مریم افقهی جهت برداشتن و  از بین بردن کامل این دسته زگیلها در مدت زمان کوتاه به همراه استفاده از دارو، ، مورد استفاده قرار می گیرد.

لازم به ذکر است:

• عدم درمان به موقع، موجب ابتلا  به بیماری های خطرناکی از جمله سرطان دهانه رحم و گردن رحم در خانم ها می شود.
  • درمان این بیماری به شکل زگیل، تعداد و محل آنها بستگی دارد.
  • درمان زگیل تناسلی در زنان مخصوصا برای خانم هایی که قصد ازدواج و یا بارداری دارند، در اولویت قرار دارد.
  • فراورده‌های مخصوص درمان زگیل که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد برای زگیل تناسلی مناسب نیست و توصیه نمی شود.
  • استفاده از صابون عطری، روغن حمام، کف حمام، کرم و لوسیون تا زمان اتمام درمان ممنوع است
  • بیمار موظف است پزشک را از باردار بودن یا احتمال بارداری خود مطلع کند.
  • سیگاری‌ها به خوبی غیرسیگاری‌ها به درمان واکنش نشان نمی‌دهند.
  • در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی در زنان باردار، معمولا بروز زگیل تناسلی تشدید پیدا می کند ولی خطری برای مادر و جنین ایجاد نمی کند.

توصیه ها:

• واکسیناسیون (واکسن گارداسیل) ، روشی مطمین برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری خصوصا” برای زنان میباشد. بهترین زمان تزریق واکسن،  زیر ۲۶ سالگی و قبل از آلودگی است که در سه نوبت به صورت تزریق عضلانی به فاصله دو و شش ماه از واکسن اول تزریق می‌شود. پس از گذشت سه ماه از اولین روز واکسن، محافظت واکسن ایجاد شده است.
  • در شرایط زیر برای بررسی وجود عفونت حتما به متخصص مراجعه کنید:

بروز علائم یا مشکوک شدن به آنها
در صورت ایجاد رابطه جنسی محافظت نشده
ابتلا به نوع دیگری از عفونت‌های قابل انتقال از راه رابطه جنسی
باردار بودن یا قصد بارداری داشتن

نکات قابل توجه :

زگیل تناسلی از راه بوسیدن، در آغوش گرفتن، استفاده اشتراکی از حوله یا حمام، شنا در استخر عمومی، صندلی توالت، لیوان، بشقاب یا دیگر وسایل غذاخوری مشترک منتقل نمی‌شود.

• اکثر بیماران مبتلا به عفونت HPV ، دچار زگیل تناسلی نمی‌شوند و ویروس به خودی خود از بین می‌رود. به این ترتیب ممکن است افراد، هیچ گاه متوجه این عفونت ویروسی نشوند.
  • ایجاد شدن زگیل پس از تماس داشتن با ویروس از سه تا چند هفته یا حتی چند سال طول می‌کشد. ممکن است برآمدگی‌ها یا زائده‌های گوشتی کوچک یا تغییرات پوستی داخل یا روی ناحیه تناسلی یا مقعدی به چشم بخورد.
  • زگیل تناسلی معمولاً بدون درد است، اما گاهی خارش دارد و ایجاد التهاب می‌کند
  • در صورت ایجاد علایم بیماری در ناحیه تناسلی و مقعد؛ تنها راه اطلاع از زگیل تناسلی و تشخیص آن،  مراجعه به متخصص می باشد.
  • به ندرت لازم می‌شود تا برای معاینه دقیق‌تر زگیل از آن نمونه برداری و یا نیاز به آزمایش شود و پزشک معمولا با دیدن، آن را تشخیص می‌دهد . همچنین ممکن است برای بررسی دقیق تر،  معاینه داخلی واژن یا مقعد انجام شود.
  • با رعایت توصیه‌های متخصصمی‌توان از ایجاد زگیل تناسلی و اکثر عفونت‌های قابل انتقال از راه رابطه جنسی مانند HIV، کلامیدیا و سوزاک جلوگیری کرد.
  • بعلت تمایل سریع این ویروس به انتشار، استفاده از کاندوم لزوما مانع انتقال نمی شود چرا که کاندوم فقط قسمت پوشاننده آن را محافظت می کند و بیضه و ناحیه عانه در هنگام نزدیکی با فرد مبتلا به زگیل تناسلی، آلوده به ویروس می شود.
  • .به ندرت پیش می‌آید که در اثر سکس دهانی زگیل در دهان یا گلو یا روی لب‌ها ایجاد شود.
  • زگیل بدون رابطه جنسی مقعدی از ناحیه تناسلی به ناحیه اطراف مقعد منتقل می‌شود.
  • به ندرت رخ می‌دهد که زگیل تناسلی هنگام زایمان از مادر به نوزاد منتقل شود.
  • انتقال زگیل تناسلی از طریق اپیلاسیون در صورتیکه در آرایشگاه از ظرف موم مشترک برای تمام افراد استفاده شود، امکانپذیر است .
  • بیشترین مساله‌ای که در دوران بارداری مطرح است، پیدایش زگیل در مجرای زایمان است که در صورت بزرگ بودن مانعی برای تولد طبیعی نوزاد می‌شود. در این موارد از روش سزارین استفاده می‌شود، در غیر این‌صورت و در ضایعات کوچک‌تر معمولا زایمان به صورت طبیعی قابل انجام است.