به کلینیک تخصصی ما خوش آمدید…

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

ترشحات واژن چیست؟ معرفی انواع ترشحات واژن

رنگ و ترشحات واژن

اغلب زنان هنگام عوض‌کردن لباس زیر ترشحاتی را روی لباس زیر خود مشاهده می‌کنند و این  سؤال برای آنها ایجاد می‌شود که آیا این ترشحات خطرناک است یا خیر. برای پاسخ به این سؤال باید بگوییم که ترشحات واژن در بیشتر مواقع طبیعی هستند؛ اما در بعضی موارد عفونت باکتریایی یا مخمر باعث ایجاد ترشحات غیرطبیعی می‌شوند. ترشحات زرد یا سبزرنگ و بوی بد واژن جزو نشانه‌های ترشحات غیرطبیعی واژن به شمار می‌روند.

ترشحات واژن چیست

ترشحات واژن از غدد کوچک درون واژن و دهانه رحم ترشح می‌شوند. علت ترشح این مایع از واژن و دهانه واژن،  ازبین‌بردن سلول‌های قدیمی و بقایای آن و تمیز و سالم نگه‌داشتن واژن است. علاوه بر این ترشحات واژن از واژن و مجاری ادراری در برابر عفونت محافظت می‌کنند. هورمون‌ها یکی از عوامل تأثیرگذار بر روی ترشحات واژن هستند به همین دلیل عواملی مانند دوران بارداری، دوران قاعدگی و استفاده از روش‌های جلوگیری از بارداری روی میزان این ترشحات تأثیر می‌گذارند.

انواع ترشحات واژن

ترشحات واژن انواع مختلفی دارد که بر اساس رنگ و قوام طبقه‌بندی می‌شوند. همان‌طور که گفتیم برخی از آنها طبیعی هستند و برخی دیگر غیرطبیعی و نشان‌دهنده یک بیماری زمینه‌ای هستند  در ادامه به بررسی انواع ترشحات واژن می‌پردازیم:

ترشحات سفیدرنگ

اگر میزان ترشحات سفیدرنگ  کم باشد، مخصوصاً در آغاز و پایان چرخه قاعدگی طبیعی به نظر می‌رسد. درصورتی‌که ترشحات سفیدرنگ با خارش همراه باشند و شکل ظاهری آن غلیظ و مثل پنیر خامه‌ای باشد غیرطبیعی هستند. ترشحاتی که این ویژگی‌ها را دارند ممکن است نشانه عفونت قارچی در واژن باشند. در صورت بروز این علایم به پزشک مراجعه کنید.

ترشحات زرد یا سبزرنگ

ترشحاتی که دارای یک ته‌رنگ جزئی زرد باشند معمولاً طبیعی هستند و نشان‌دهنده مشکل خاصی نیستند مخصوصاً زمانی که فرد  رژیم غذایی خود را تغییر می‌دهد یا مکمل‌های غذایی استفاده می‌کند. اما ترشحاتی که زرد متمایل به سبز، زرد تیره‌تر یا سبز هستند جزو ترشحات غیرطبیعی محسوب می‌شوند و معمولاً نشان‌دهنده عفونت‌های مقاربتی یا باکتریایی هستند. در صورت داشتن ترشحات غلیظ، لخته مانند و توده‌ای  و ترشحاتی که بوی بدی دارند، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

ترشحات قهوه‌ای یا خونی

ترشحات واژن قهوه‌ای یا خونی اغلب طبیعی هستند‌‌‌‌‌‌‌ مخصوصاً برای افرادی که در چرخه پریودی یا بعد از آن قرار دارند. به‌عبارت‌دیگر ترشحات پریودی به‌جای قرمز،  قهوه‌ای دیده می‌شوند. علاوه بر این ممکن است برخی افراد در بین چرخه‌های پریودی کمی ترشحات خونی داشته باشند که به آن لکه بینی نیز گفته می‌شود. اگر به‌تازگی رابطه جنسی محافظت نشده داشته‌اید و حالا در زمان پریودی لکه بینی دارید  می‌تواند نشانه بارداری شما  باشد. بیماری‌هایی نظیر فیبروم و سایر توده‌های غیرطبیعی و سرطان دهانه رحم (در موارد نادر) ممکن است با ترشحات قهوه‌ای یا خونی همراه باشد.

ترشحات صورتی کم‌رنگ تا صورتی تیره

ترشحات صورتی کم‌رنگ تا صورتی تیره  معمولا طبیعی هستند. اما در برخی موارد ممکن است نشان‌دهنده یک مشکل باشد پس بهتر است در این شرایط به پزشک مراجعه کنید. لازم به ذکر است که واردشدن انگشت یا آلت تناسلی به واژن در برخی موارد باعث خون‌ریزی جزئی می‌شود  که به دنبال آن ممکن است فرد ترشحات صورتی رنگ داشته باشد.

علت ترشحات واژن

ترشحات طبیعی یک عملکرد طبیعی در بدن هستند که برای تمیزکردن واژن و محافظت از آن انجام می‌شوند.  عوامل گوناگونی مانند تخمک‌گذاری، تحریک جنسی، استرس عاطفی و ورزش ممکن است تغییراتی را در میزان ترشحات واژن ایجاد کند که امری طبیعی است. در ادامه به بررسی دلایل ترشحات غیرطبیعی واژن  که معمولاً به‌خاطر عفونت رخ می‌دهند می‌پردازیم:

تریکومونیازیس

تریکومونیازیس یک عفونت باکتریایی است که توسط ارگانیسم تک‌یاخته‌ای یا تک‌سلولی ایجاد می‌شود. این نوع عفونت بر اثر تماس جنسی منتشر می‌شود؛ اما استفاده از حوله و لباس حمام مشترک نیز می‌تواند باعث انتقال این بیماری شود. درد، التهاب، خارش و ترشحات زرد یا سبز که با بوی بد همراه است جزو علائم عفونت تریکومونیازیس به شمار می‌رود. البته برخی افراد مبتلا به این نوع عفونت علائمی ندارند.

واژینوز باکتریال

یکی دیگر از عفونت‌های باکتریایی  واژینوز باکتریال است، واژینوز باکتریال جزو شایع‌ترین عفونت‌ها به شمار می‌رود. این عفونت به‌خاطر رشد باکتری‌هایی که به‌صورت طبیعی در واژن قرار دارند اتفاق می‌افتد. از علائم این نوع عفونت می‌توان به افزایش ترشحات واژن که با بوی بدی (در برخی موارد ترشحات واژن بوی ماهی می‌دهد) همراه است، اشاره کرد.  عفونت واژینوز باکتریال گاهی علائمی به همراه ندارد. افرادی که رابطه جنسی دهانی دارند یا چندین شریک جنسی دارند بیشتر از بقیه افراد در معرض ابتلا به این نوع عفونت قرار دارند.

عفونت قارچی واژن

وجود قارچ در واژن امری طبیعی است؛ اما گاهی این قارچ‌ها بیشتر از حد معمول رشد می‌کنند و باعث بروز عفونت می‌شوند. احساس سوزن، خارش و ترشح واژن سفید و شبیه پنیر خامه‌ای از علائم این بیماری به شمار می‌روند. عواملی نظیر بارداری، دیابت، استفاده از قرص ضدبارداری و استرس احتمال ابتلا به عفونت قارچی واژن را افزایش میدهد.

علت بوی ترشحات واژن چیست

واژن برای حفظ تعادل میان باکتری‌های موجود در واژن  یک فلور باکتریایی طبیعی دارد. فلور باکتریایی طبیعی، ارگانیسم‌ها و ترکیبی از سلول‌ها علت اصلی بوی ترشحات واژن به شمار می‌روند. در طول چرخه پریودی به علت تغییر تعادل PH  واژن، بوی واژن تغییر می‌کند. علاوه بر این بوی ترشحات واژن تا حد زیادی به هورمون‌ها بستگی دارند.

نکاتی که برای جلوگیری از ترشحات غیرطبیعی واژن مهم است

  • پس از حمام ناحیه تناسلی را کاملاً خشک کنید و سپس لباس زیر بپوشید
  • از جکوزی استفاده نکنید
  • از دستمال توالت معطر، اسپری‌های بهداشتی زنانه، تامپون‌ها و پدهای دئودورانت استفاده نکنید.
  • برخی مایع لباسشویی‌ها یا نرم‌کننده‌های لباس باعث تحریک ناحیه تناسلی می‌شوند درصورتی‌که فکر می‌کنید علت ترشحات غیرطبیعی شما  مایع لباسشویی‌ یا نرم‌کننده‌ لباس است از شوینده دیگری استفاده کنید
  • بعد از استفاده از توالت، همیشه از قسمت جلو به عقب تمیز کنید
  • در طول روز از لباس زیر با الیاف پنبه‌ای استفاده کنید

کلام آخر

همان‌طور که گفتیم ترشحات واژن یک فرایند طبیعی در بدن است؛ اما با بروز برخی علائم امکان ابتلا به برخی بیماری‌ها وجود دارد. اگر پزشک شک کند که عفونت یا سایر بیماری‌ها علت ترشحات غیرعادی واژن است آزمایشاتی نظیر معاینه لگن، تست PH واژن، روش لام مرطوب و… را تجویز می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن واتس اپ
سلام
همکاران ما آماده پاسخگویی هستند؟