به کلینیک تخصصی ما خوش آمدید…

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

هیسترکتومی در اصفهان

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

هیسترکتومی در اصفهان

هیستروکتومی یا Hysterectomy به معنای عمل جراحی برای برداشتن رحم است. پزشک  به دلایل  مختلفی برای بیمار خود عمل جراحی  برداشتن رحم یا هیسترکتومی را پیشنهاد می‌کند. میزان برداشتن رحم طی عمل هیسترکتومی در بیماری‌های مختلف متفاوت است. اگر پزشک طی عمل لوله‌های رحمی و تخمدان شما را جدا کند حتی اگر به دوره یائسگی نرسیده باشید دوران قاعدگی شما قطع می‌شود.

عمل هیسترکتومی به سه روش هیسترکتومی شکمی (از طریق یک‌برش در پایین شکم)، هیسترکتومی لاپاراسکوپی (از طریق دو یا چهاربرش کوچک در شکم) و هیسترکتومی واژینال (از طریق واژن) انجام می‌شود. در این مقاله قصد داریم به روش هیسترکتومی لاپاراسکوپی بپردازیم. توجه داشته باشید که بعد از عمل هیسترکتومی امکان بارداری وجود ندارد.

در چه مواردی هیسترکتومی لازم است

پیش از گفتن دلایل انجام عمل هیسترکتومی به یاد داشته باشید که انجام این عمل به‌عنوان آخرین گزینه برای درمان بیماری‌های زیر به شمار می‌رود و پزشک درصورتی‌که درمان‌های دیگر در روند بهبودی بیمار تأثیری نداشته باشد عمل هیسترکتومی را پیشنهاد می‌کند. در ادامه به دلایل انجام عمل جراحی برداشتن رحم می‌پردازیم:

  • وجود تومورهای غیر سرطانی یا فیبروم جزو شایع‌ترین دلایل انجام عمل هیسترکتومی است. پزشک برای درمان فیبروم در گام اول داروهایی را برای شما تجویز می‌کند؛ اگر این روش موفقیت‌آمیز نبود در گام دوم عمل میومکتومی یا برداشتن فیبروم‌ها از داخل رحم انجام می‌شود  در صورت رشد مجدد فیبروم‌ها تنها راه، انجام عمل هیسترکتومی است.
  • در آندومتریوز بافتی که داخل رحم را می‌پوشاند در خارج از رحم رشد می‌کند. پریودی نامنظم و درد شدید جزو علائم این بیماری به شمار می‌رود.
  • آدنومیوز یکی دیگر از دلایل انجام عمل هیسترکتومی است. زمانی که پوشش داخلی در بافت دیواره‌های رحم رشد کند بیماری آدنومیوز اتفاق می‌افتد. این بیماری باعث ضخیم‌تر شدن دیواره رحم می‌شود که درد و خونریزی شدیدی را برای بیمار به همراه دارد.
  • چسبندگی جفت در زمان بارداری به‌خاطر رشد عمقی جفت در دیواره رحم یکی دیگر از دلایل استفاده از عمل لاپاراسکپی هیسترکتومی است. چسبندگی جفت در بیشتر مواقع علائمی ندارد؛ اما  این وضعیت می‌تواند بسیار جدی باشد. در بیشتر موارد عمل سزارین و هیسترکتومی پشت‌سرهم انجام می‌شود.
  • بیماری التهابی لگن(pelvic Inflammatory Disease)که با نام اختصاری PDI شناخته می‌شود نوعی عفونت باکتریایی است که منجر به درد شدیدی در ناحیه لگن می‌شود. معمولاً این بیماری با آنتی‌بیوتیک قابل‌درمان است؛ اما در موارد حاد ممکن است پزشک عمل هیستروکتومی را پیشنهاد کند.
  • سرطان رحم، سرطان تخمدان، سرطان دهانه رحم، سرطان آندومتر جزو مواردی است که منجر به انجام عمل هیسترکتومی شود. البته مواردی مثل میزان پیشرفت بیمار و نوع سرطان در انتخاب روش معالجه توسط پزشک تأثیر زیادی دارد. حدود ۱۰ درصد عمل‌های هیسترکتومی به دلیل سرطان انجام می‌شود.

آیا لاپاراسکپی هیسترکتومی برای بیمار ایمن و بی‌خطر است

عمل لاپاراسکپی هیسترکتومی برای بیمار خطری را به وجود نمی‌آورد و فقط در موارد بسیار نادر ممکن است فرد دچار آسیب در نواحی مثانه، دوره و رگ شکل‌های خونی شود؛ اما بهتر است برای درمان بیماری‌هایی که پیش‌ازاین گفته شد از روش‌های درمانی دیگر استفاده شود و در صورت نتیجه‌ندادن روش‌های درمان از عمل لاپاراسکپی هیسترکتومی استفاده شود. علاوه بر این  برای افرادی که هنوز تجربه مادر شدن را ندارند بهتر است  از عمل هیس ترکت و می استفاده نشود تا بتوانند فرصت مادر شدن را پیدا کنند و فقط در صورت ضرورت برای آنها از عمل هیسترکتومی  استفاده شود.

عمل  لاپاراسکپی هیسترکتومی چگونه انجام می‌شود

عمل لاپاراسکپی هیسترکتومی جزو روش‌های نوین به شمار می‌رود. این روش یک روش  کم تهاجم است و با استفاده از دستگاه لاپاراسکوپ انجام می‌شود. روند انجام عمل به این صورت است که پس از بیهوشی کامل بیمار، درون شکم بیمار با گاز دی‌اکسیدکربن پر می‌شود و سپس با ایجاد برش‌های کوچک در ناحیه شکم  دستگاه لاپاراسکوپ وارد شکم بیمار می‌شود و عمل انجام می‌شود. در روش لاپاراسکپی رحم جدا شده از طریق واژن یا به‌صورت تکه‌های کوچک از شکم خارج می‌شود.

نکاتی که باید در مورد پس از عمل هیسترکتومی بدانید

عمل جراحی هیسترکتومی توسط دکتر مریم افقهی معمولاً ۶۰ الی ۹۰ دقیقه طول می‌کشد و پس از آن بیمار ۲_۳ ساعت را در اتاق ریکاوری سپری می‌کند. معمولاً پس از عمل هیسترکتومی بیمار ۲ الی ۵ روز در بیمارستان تحت‌نظر پزشک قرار می‌گیرد. در این فاصله پزشک علائم حیاتی او مثل تنفس و ضربان قلب را چک می‌کند. پس از ترخیص از بیمارستان برای جلوگیری از خون لختگی در پا پیاده‌روی کنید و برای ادامه روند بهبودی خود از انجام فعالیت‌های زیر خودداری کنید:

  • خم‌شدن
  • بلندکردن وسایل سنگین
  • کشیدن اشیا سنگین
  • رابطه جنسی

آیا عمل برداشتن رحم روی رابطه جنسی تأثیری دارد

بیشتر زنانی که تحت عمل هیسترکتومی قرار می‌گیرند  رابطه جنسی بسیار بهتری را تجربه می‌کنند. یکی از مهم‌ترین دلایل تجربه رابطه جنسی لذت‌بخش‌تر در این افراد عدم نگرانی از بارداری ناخواسته است. در برخی از موارد که دهانه رحم طی عمل هیسترکتومی برداشته شده است ممکن است بیمار دچار کاهش تستوسترون و به دنبال آن اختلال در عملکرد جنسی شود. در صورت بروز این مشکل حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

تفاوت لاپاراسکپی و جراحی باز

اندازه برش و مدت‌زمان بهبودی

در جراحی باز  برای اینکه پزشک بتواند تمام نواحی را ببیند برشی به‌اندازه ۶ الی ۱۲ اینچ ایجاد می‌کند؛ اما در عمل  لاپاراسکپی هیسترکتومی پزشک بین ۲ تا ۴ برش نیم سانتی یا یک‌سانتی روی شکم بیمار ایجاد می‌کند. کاملاً واضح است هر چه اندازه برش بزرگ‌تر باشد روند بهبودی بیشتر طول خواهد کشید. خوب است بدانید در عمل لاپاراسکپی میزان درد و چسبندگی کمتر از جراحی باز است.

تفاوت در دقت

در عمل هیسترکتومی باز  ممکن است پزشک دید کافی را نداشته باشد و به اندام‌های داخلی آسیب وارد کند این در حالی است که در روش لاپاراسکپی به دلیل اینکه انسان در انجام عمل دخالتی ندارد دقت عمل بالاتر است و میزان آسیب به اندام‌های داخلی به حداقل مقدار خود می‌سرد.

کلام آخر

روش لاپاراسکپی جزو جدیدترین روش‌های عمل هیسترکتومی به شمار می‌رود و به دلیل مزایای بسیار زیادی که دارد بیشتر از عمل هیسترکتومی باز مورداستفاده قرار می‌گیرد. البته عمل لاپاراسکپی برای افرادی مثل  زنان یائسه، مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی و مشکلات تنفسی، زنان دارای وزن بالا و افرادی که سابقه جراحی شکم دارند توصیه نمی‌شود.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن واتس اپ
سلام
همکاران ما آماده پاسخگویی هستند؟