به کلینیک تخصصی ما خوش آمدید…

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

زگیل تناسلی و یا وارت تناسلی (HPV)

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

این زگیل ها به شکل توده هایی سفت و برجسته در اندازه های متفاوتی در نقاط مختلف ناحیه ی تناسلی و مقعد به وجود می آیند .

زگیل های تناسلی ممکن است به شکل تک زگیل هایی پراکنده در اندازه های مختلف به وجود بیایند یا در اثر رشد و تکثیر ، گسترش یابند و به شکل زگیل های خوشه ای در اندازه های بزرگ تری ایجاد گرند .

زگیل های تناسلی معمولا هم رنگ پوست هستند ولی ممکن است در مواردی کم رنگ تر و پررنگ تر از آن شوند .

🔻فرق زگیل تناسلی با زگیل معمولی

تمامی زائده‌هایی که بر روی بدن بر اثر این عفونت به وجود می‌آیند در اثر ابتلا به ویروس HPV می‌باشد و هیچ عامل دیگری برای ایجاد زگیل‌ها شناخته نشده‌است.

این ویروس دارای تیپ‌های مختلفی است و هر تیپ رفتار جداگانه ای را از خود نشان می‌دهد.

برخی از تیپ‌های این ویروس فقط باعث ایجاد زگیل‌های معمولی بر روی دست و کف پا و سایر نقاط بدن می‌شوند و معمولاً پس از گذشت ۱۸ الی ۲۴ ماه بدون درمان پزشکی ناپدید شده و از بین بروند.

⬅️اما زگیل‌های تناسلی گونه‌هایی از ویروس HPV هستند که بر روی ناحیهٔ تناسلی و مقعد رشد می‌نمایند و در صورتی که شخص ارتباط جنسی دهانی با فرد آلوده به ویروس داشته باشد امکان رشد این عفونت در دهان، لب‌ها، زبان و گلو وجود دارد.

⬅️همچنین زگیل تناسلی می‌تواند باعث ایجاد عفونت‌ها و بیماری‌های مهلکی مانند انواع سرطان از جمله سرطان دهانهٔ رحم و واژن در زنان شوند در صورتی که زگیل‌های معمولی چنین خطری در برندارند. این نوع زگیل ها می توانند باعث ایجاد خارش ، سوزش و رطوبت شوند .

🔻آیا زگیل‌ها به خودی خود از بین می‌روند؟

اغلب زگیل‌ها خود به خود ناپدید می‌شوند اگرچه ممکن است ماه‌ها و حتی سال‌ها به طول انجامد تا ناپدید شوند.اما بعضی از زگیل‌ها هم خود به خود از بین نمی‌روند. پزشکان هنوز مطمئن نیستند که چرا بعضی زگیل‌ها به خودی خود ناپدید شده، و بعضی دیگر نمی‌شوند.

🔻برای از بین بردن زگیل‌های تناسلی معمولاً دو روش کرایوتراپی و لیزر زگیل تناسلی تجویز می‌شود که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند.

انتقال از شخصی به شخص دیگرزگیل‌های دستگاه تناسلی بسیار مسری هستند و ممکن است از فردی، در حین آمیزش جنسی دهانی، مهبلی و مقعدی به فرد دیگری انتقال یابد.در خانم‌ها، زگیل ممکن است در داخل مهبل رشد کند و حتی آن‌ها از این موضوع مطلع نباشند و امکان دارد بدون آگاهی از این موضوع شوهر خود را آلوده کنند.

🔻اساساً انتقال ژنیتال ، از طریق تماس جنسی (معمولاً همراه با مقاربت یا Coital) و یا تماس های نزدیک ( intimate ) مانند تماس دهانی – ژنیتال ، ژنیتال – ژنیتال غیر مقاربتی  ( Non coital ) صورت می گیرد.
کاندوم مانع از انتقال ویروس می‌شود، مگر آنکه ویروس از پوست ناحیه‌ای که کاندوم نمی‌پوشاند منتقل شود.
◀️بنابراین توصیه می شود از ابتدای رابطه جنسی از کاندوم استفاده شود و این کار تا پیش از دخول به تاخیر انداخته نشود.بنابراین مقاربت برای انتقال عفونت ضروری نیست.
در یک سری از مقالات گزارشاتی از وجود عفونت در دختران باکره گزارش شده است که به نظر می رسد اغلب آنها با رفتارهای غیر مقاربتی مرتبط باشد.انتقال HPV بین شرکاء جنسی بسیار شایع است ، هرچند که در این نوع انتقال ، انتقال از زنان به مردان شایع تر از انتقال از مردان به زنان می باشد.راههای غیر جنسی انتقال نظیر انتقال از مادر به جنین از طریق کانال زایمان و یا وسایل پزشکی (مثل پروب واژینال سونوگرافی) کمتر شایع است.
🔹ثابت ترین عامل پیشگویی کننده عامل انتقال ، میزان فعالیت جنسی یک فرد ، بخصوص تعداد شرکاء جنسی یک فرد است و هرچه بیشتر امکان انتقال هم بیشتر می شود.
🔻دوره کمون دور کمون زگیل تناسلی قابل مشاهده بین ۳ هفته تا یکسال است، ولی دوره نهفتگی تا چندین سال هم گزارش شده است که می تواند در یک رابطه طولانی مدتبرای زوج ها گیج کننده و استرس زا باشد.مثلاً ممکن است به علت دخالت سیستم ایمنی HPV تحت کنترل قرار گرفته و کاملاً پاک شده باشد و یا بصورت نهفته برای سالها حفظ شده باشد و سپس بصورتتاخیری علایم بیماری و یا زگیل تناسلی ظاهر شود که سبب مشکلات و شبهاتی در زندگی خانوادگی این افراد شود.بنابراین زمان اکتساب را نمی توان بصورت قطعی مشخص کرد (زیرا این زگیل ها بعد از سالها دوره نهفتگی خودش ظاهر شده).تایپ های فوق می تواند به زوجین (حتی در غیاب ضایعه و یا زگیل قابل مشاهده) انتقال یابند.بنابراین شرکای جنسی می توانند HPV را به راحتی بین خود به اشتراک بگذارند.

🔻از کجا بفهمیم سرطان رحم داریم؟

🔸از دو طریق میتوان بررسی های لازم رو انجام داد: تست پاپ اسمیر و تست اچ پی وی. تفاوت بین تست پاپ اسمیر و تست HPV عبارتند از:
🔹تست پاپ اسمیر سلول های سرویکس را بررسی می کند تا تغییراتی که باعث سرطان دهانه رحم می شوند مشاهده شود.
🔹تست HPV وجود ویروس HPV را در سرویکس بررسی می کنند. به این دلیل که برخی انواع اچ پی وی باعث سرطان می شوند.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن واتس اپ
سلام
همکاران ما آماده پاسخگویی هستند؟