به کلینیک تخصصی ما خوش آمدید…

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

تعیین جنسیت با iui

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

بسیاری از زوجین دوست دارند خودشان جنسیت فرزندشان را انتخاب کنند آنها در این راه از روش‌هایی گوناگونی مانند تغذیه،IVF و iui استفاده می‌کنند هر یک از این روش‌ها شانس موفقیت متفاوتی دارد. در این مقاله قصد داریم تعیین جنسیت از روش iui را بررسی کنیم پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

زنان دو کروموزوم x و مردان کروموزوم y و x دارند. در انجام لقاح یک کروموزوم از مادر و یک کروموزوم از پدر به جنین می‌رسد. اگر کروموزوم x مادر در کنار کروموزوم y پدر قرار بگیرد نوزاد پسر خواهد شد و اگر کروموزوم x  مادر و کروموزوم x پدر در کنار هم قرار بگیرند نوزاد دختر می‌شود. خوب است بدانید که کروموزوم y بسیار سریع‌تر  و کوچک‌تر از کروموزوم x است؛ اما مقاومت آن کمتر است و در نتیجه احتمال زنده‌ماندن آن کمتر است. همان‌طور که می‌دانید جنسیت فرزند در خانواده کاملاً تصادفی است و تنها با کمک علم و ژنتیک می‌توان جنسیت جنین را تعیین کرد.

روش iui چیست

روش iui یا تلقیح داخل رحمی اسپرم   برای درمان ناباوری استفاده می‌شود؛ اما یکی از مزایای آن امکان تعیین جنسیت  جنین  و افزایش شانس دختر یا پسر بودن جنین پیش از لانه‌گزینی در رحم است. لازم به ذکر است که برای تعیین جنسیت از روش میکروسورت iui استفاده می‌شود وجه تمایز این روش با iui در جداسازی اسپرم‌ها است.  در این روش  پس از بررسی اسپرم مرد و جداسازی اسپرم‌های باکیفیت، مرحله شستشو به کمک دستگاه سانتریفیوژ آغاز می‌شود. در مرحله بعد اسپرم‌هایی که کروموزوم x دارند(دختر تولید می‌کنند) و اسپرم‌هایی که کروموزوم y دارند(پسر تولید می‌کنند) از هم جدا می‌شوند.

نحوه تعیین جنسیت در روش iui

برای تعیین جنسیت جنین در روش iui در گام اول از اوایل سیکل قاعدگی داروهای تحریک تخمدان برای زن توسط پزشک متخصص تجویز می‌شود تا روزهای ۱۲ الی ۱۶ سیکل برای ارزیابی رشد فولیکول‌ها و پیداکردن زمانی که فولیکول‌ها به سایر مناسب خود می‌رسند سونوگرافی واژینال انجام می‌شود. بعد از رسیدن فولیکول‌ها به سایز مناسب، برای آزادسازی تخمک آمپول تجویز می‌شود و ۳۲ الی ۴۰ ساعت بعد از  القا تخمک‌گذاری پزشک مایع حاوی اسپرم را توسط کاتتر مخصوص به داخل رحم تزریق می‌کند.

دلایل تعیین جنسیت با روش iui چیست

به‌طورکلی دو دلیل عمده برای تعیین جنسیت با روش iui وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

جلوگیری از انتقال بیماری‌های ژنتیکی

بیماری‌های ژنتیکی به هر دو جنس دختر و پسر منتقل می‌شود؛ اما احتمال انتقال برخی از بیماری‌های ژنتیکی در دختر و پسر متفاوت است. در صورت وجود بیماری ژنتیکی در مادر یا پدر، آنها می‌توانند تصمیم بگیرند فرزندی با جنسیت ایمن‌تر و احتمال بروز بیماری ژنتیکی کمتر داشته باشند.

ایجاد توازن در خانواده

 یکی دیگر از دلایل تعیین جنسیت با روش iui  ایجاد توازن در خانواده است. بسیاری از زوجین به علت داشتن چند فرزند دختر یا چند فرزند پسر تصمیم می‌گیرند تا جنسیت فرزند بعدی خود را  قبل از بارداری  تعیین کنند تا با جنسیت سایر فرزندانشان متفاوت باشد. علاوه بر این زوج‌هایی که قصد داشتن یک یا دو فرزند را دارند نیز از این روش برای داشتن فرزند با جنسیت دلخواه  استفاده می‌کنند.

نکاتی که باید قبل از تعیین جنسیت به روش iui بدانید

  • ازآنجایی‌که انجام تعیین جنسیت از روش iui به ۱۰۰ میلیون سلول متحرک نیاز دارد باید بین ۳ الی ۵ روز قبل از نمونه‌گیری اسپرم از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید. خوب است بدانید اگر این بازه بیشتر از ۵ روز طول بکشد تعداد اسپرم‌های زنده در انزال کاهش می‌یابد و در بازه کمتر از ۳ روز نیز تأثیر منفی بر تحرک اسپرم دارد.
  • در روز ۲ یا ۳ قاعدگی زن باید یک سونوگرافی اولیه برای شمارش فولیکول‌ها آنترال و اطمینان از وجود هیچ‌گونه مشکلی در رحم انجام دهد علاوه بر این انجام آزمایش خون برای بررسی میزان هورمون‌هایی نظیر LH ،FSH, استرادیول، TSH در این بازه لازم است.
  • به دلیل وجود شرایط بسیار مطلوب تخمدان و اسپرم روش تعیین جنسیت با iui برای خانم‌ها و آقایانی که در بازه ۲۰ الی ۳۵ سالگی قرار دارند مناسب‌تر است. در این بازه سنی شرایط تخمدان و اسپرم بالاتر از سطح استاندارد قرار دارد.

در روش تعیین جنسیت با iui چه داروهایی تجویز می‌شود

در روش تعیین جنسیت با iui داروهایی شامل هورمون FSH و LH تجویز می‌شود و نیازی به استفاده از سایر داروها نیست. این دو دارو برای تحریک تخمک‌گذاری تجویز می‌شوند و احتمال بارداری را افزایش می‌دهند. جالب است بدانید هورمون FSH  (این هورمون دلیل رشد فولیکول‌ها است) توسط غده هیپوفیز مغز ترشح می‌شود. مصرف داروهایی که هورمون FSH دارند نیز همین تأثیر را در بدن دارد و رشد فولیکول‌ها در تخمدان را  افزایش می‌دهد.

آیا می‌توان در روش iui از دارو استفاده نکرد

در دوران سیکل قاعدگی معمولاً یک تخمک آزاد می‌شود و اگر قرار باشد بدون تجویز دارو از روش iui استفاده کرد طبیعتاً شانس بارداری بسیار کمتر است. همان‌طور که گفتیم تجویز داروهای هورمونی باعث افزایش رشد فولیکول‌ها می‌شود و شانس بارداری را در زن افزایش می‌دهد. پس در روش iui بهتر است داروهای هورمونی را حتی با دوزهای کم استفاده کنید. لازم به ذکر است که  استفاده یا عدم استفاده از داروهای هورمونی تأثیری بر تعیین جنسیت جنین ندارد.

مزایای تعیین جنسیت با iui

  • سهولت انجام این روش
  • هزینه اندک نسبت به سایر روش‌ها
  • سرعت بالا
  • روند انجام آی یو آی به‌صورت سرپایی است

آیا در روش تعیین جنسیت با iui احتمال بارداری دوقلویی وجود دارد

همان‌طور که گفتیم روش تعیین جنسیت با iui یک روش تهاجمی نیست و اسپرم‌ها بدون انجام لقاح و به‌صورت مستقیم وارد رحم می‌شوند. علاوه بر این در این روش تخمدان‌ها زیاد تحریک نمی‌شوند  و مانند بارداری طبیعی نمی‌توان تعداد لقاح داخل رحم را پیش‌بینی کرد. طبق آمارها در روش تعیین جنسیت با iui احتمال دوقلوزایی حداکثر ۳ درصد است.

کلام آخر

پا گذاشتن یک نوزاد در زندگی زوجین کتاب  جدیدی را در زندگی آنها باز میکند. در شرایط اقتصادی کنونی بسیاری از زوجین تمایل دارند یک فرزند داشته باشند و طبیعتا انتخاب جنسیت نوزاد برای بسیاری از آنها مهم است. تعیین جنسیت  با iui یکی از کاربردی ترین روش ها در این زمینه است.

دکتر مریم افقهی[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن واتس اپ
سلام
همکاران ما آماده پاسخگویی هستند؟