به کلینیک تخصصی ما خوش آمدید…

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

درباره پرده بکارت بیشتر بدانید

پرده بکارت

پرده بکارت یا هایمن(hymen) قسمتی از اندام تناسلی زنان است که در ابتدای رشد جنین دختر تشکیل می‌شود. بافت پرده بکارت بسیار ظریف است و قسمت ورودی واژن را مسدود می‌کند. در برخی افراد از همان ابتدای تولد تقسیم سلولی بافت پرده بکارت به‌صورت کامل انجام می‌شود به همین خاطر این افراد  به‌صورت مادرزادی فاقد پرده بکارت هستند. جالب است بدانید پرده بکارت برخلاف سایر نقاط بدن خاصیت ترمیم‌کنندگی ندارد.

انواع پرده بکارت

 پرده بکارت نوعی غشا یا بافت است که کل دهانه واژن یا بخشی از آن را می‌پوشاند. شکل ظاهری  و ویژگی‌های پرده بکارت در همه افراد متفاوت است؛ اما رایج‌ترین نوع پرده بکارت، حلقوی و هلالی است. در ابتدای تولد بسیاری از نوزادان دختر پرده بکارت حلقوی دارند؛ اما به‌مرورزمان و با رشدکردن کودک شکل پرده بکارت به هلالی تغییر می‌کند. در ادامه به معرفی انواع پرده بکارت می‌پردازیم:

پرده بکارت مسدود

نادرترین نوع پرده بکارت پرده بکارت بدون سوراخ یا مسدود است. در پرده بکارت مسدود، دهانه واژن با بافت گوشتی فاقد هرگونه سوراخی پوشیده شده است. افرادی که پرده بکارت مسدود دارند بعد از دروان بلوغ و اتفاق‌افتادن دوران پریودی دچار مشکل می‌شوند. خون پریودی در این افراد به داخل واژن بازمی‌گردد و باعث کمردرد و شکم‌درد و مشکلاتی نظیر این می‌شود. افرادی که پرده مسدود دارند برای پریود شدن و برقراری رابطه جنسی باید به پزشک مراجعه کنند و تحت عمل جراحی قرار بگیرند.

پرده بکارت ارتجاعی

 این نوع پرده بکارت به‌صورت حلقه‌ای اطراف واژن را در برمی‌گیرد. پرده بکارت ارتجاعی انعطاف‌پذیر و قابل‌ارتجاع است و از طریق آمیزش جنسی آسیبی نمی‌بیند. افرادی که پرده بکارت ارتجاعی دارند در اولین رابطه جنسی هیچ‌گونه خونریزی ندارند؛ اما در برخی موارد امکان خونریزی بسیار اندک وجود دارد.

پرده بکارت حلقوی

پرده بکارت حلقوی به شکل هلالی یا حلقوی اطراف واژن قرار دارد. این نوع پرده بکارت ممکن است قابل‌اتساع (گسترش‌پذیر) یا غیر قابل‌اتساع (غیرقابل‌گسترش) باشد. پرده بکارت حلقوی قابل‌اتساع از طریق رابطه جنسی آسیبی نمی‌بیند و فرد خونریزی ندارد. جالب است بدانید لبه‌های پرده بکارت حلقوی گرد یا دندانه‌دار است.

پرده بکارت تیغه‌ای

پرده بکارت تیغه‌ای یا دوتکه نوعی دیگر از پرده بکارت است که در این مقاله به آن می‌پردازیم. پرده بکارت تیغه‌ای از دو سوراخ تشکیل شده که توسط یک بافت غشایی نازک به هم وصل می‌شوند. افرادی که پرده بکارت تیغه‌ای دارند به‌خاطر پاره شدن غشا در اولین رابطه جنسی دچار خونریزی می‌شوند.

پرده بکارت غربالی

 چند سوراخه و مشبک نام‌های دیگر این نوع  پرده بکارت است. پرده بکارت غربالی  به طور کامل در عرض واژن کشیده شده است و در برقراری اولین رابطه جنسی پاره می‌شود و خونریزی دارد. لازم به ذکر است که در دوران پریودی، خون قاعدگی از بین  منافذ آن خارج می‌شود.

چه فعالیت‌هایی به پرده بکارت آسیب می‌رساند

در برخی از فرهنگ‌ها پرده بکارت یا هایمن از اهمیت زیادی برخوردار است، در این فرهنگ‌ها پرده بکارت را نشانه پاک‌دامنی دختر تلقی می‌کنند. بسیاری از افراد اطلاعات درست و دقیقی در مورد  پرده بکارت ندارند به همین خاطر  سوءتفاهم‌هایی برای آنها ایجاد می‌شود. برای تشخیص نوع پرده بکارت، آسیب‌دیدن پرده بکارت و مسائل مشابه حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید و از دست‌کاری پرده بکارت جدا خودداری کنید. در ادامه برخی از دلایل پارگی پرده بکارت را برای شما بیان می‌کنیم:

  • واردشدن ضربه شدید به واژن مانند تصادفات و…
  • رابطه جنسی
  • خودارضایی از طریق واردکردن اجسام خارجی
  • استفاده از تامپون

محل قرارگیری پرده بکارت کجاست

واژن حدوداً ۸ الی ۱۸ سانتی‌متر طول دارد و برخلاف تصور بسیاری از افراد پرده بکارت در دهانه واژن (در عمق ۱ الی ۲ سانتی‌متری واژن) قرار گرفته و به‌سادگی دیده می‌شود. البته بعضی افراد به طور مادرزادی پرده بکارت ندارند یا پرده بکارت در عمق بیشتری از واژن آنها قرار دارد. خوب است بدانید پرده بکارت عضو بسیار حساسی در بدن است به همین خاطر برای  بررسی آن حتماً به پزشک مراجعه کنید. تشخیص پارگی و آسیب‌دیدن پرده بکارت با آینه و عکس امکان‌پذیر نیست و دست‌کاری آن می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد.

علائم پارگی پرده بکارت

علائم پارگی پرده بکارت برای هر فردی متفاوت است. بعضی از افراد هیچ‌وقت متوجه آسیب‌دیدن پرده بکارت خود نمی‌شوند و برخی دیگر پس از آسیب‌دیدن پرده بکارت دچار درد و خونریزی خفیف می‌شوند. البته این علائم نمی‌تواند مبنای تشخیص پارگی پرده بکارت باشد. به این نکته توجه داشته باشید که پرده بکارت انعطاف‌پذیر است و می‌تواند کشیده شود، به همین خاطر با اولین فشار آسیبی نمی‌بیند. علائم پارگی پرده بکارت به موارد مختلفی بستگی دارد که در ادامه به معرفی برخی از آنها می‌پردازیم:

  • ضخامت پرده بکارت
  • نوع پرده بکارت
  • خشکی واژن
  • شدت دخول در زمان رابطه جنسی

دلیل خونریزی پرده بکارت

عموماً در اولین رابطه جنسی خونریزی پرده بکارت اتفاق می‌افتد. همان‌طور که پیش‌ازاین گفتیم بافت پرده بکارت نازک است و اگر زن برای رابطه جنسی آمادگی کافی را داشته باشد احتمال عدم خونریزی پرده بکارت  نیز وجود دارد. در اولین رابطه جنسی به‌خاطر اضطراب  و نگرانی‌هایی که برای زن ایجاد می‌شود واژن به‌اندازه کافی مرطوب نمی‌شود و  دخول آلت تناسلی  به واژن باعث  پارگی پرده بکارت و خونریزی آن می‌شود.

آیا پارگی پرده بکارت قابل‌ترمیم است

همان‌طور که گفتیم پرده بکارت نوعی غشا یا بافت نازک در دهانه واژن است. علاوه بر این پرده بکارت شبکه عروقی کمکی ندارد، به همین خاطر احتمال ترمیم پرده بکارت کاهش می‌یابد. یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای ترمیم هایمن عمل جراحی پرده بکارت است. در عمل جراحی پرده بکارت یا به‌اصطلاح دوختن پرده بکارت، بقایای پرده بکارت با استفاده از کپسول ژلاتینی که از ماده‌ای مانند خون تشکیل شده به یکدیگر دوخته می‌شود. اگر قصد انجام عمل ترمیم پرده بکارت را دارید به این نکته توجه کنید که عمل ترمیم هایمن تنها مدت‌زمان کوتاهی دوام میاورد و پس از آن به دلیل حرارت و رطوبت کپسول ژلاتینی تجزیه می‌شود و مایعی قرمزرنگ از واژن خارج می‌شود.

کلام آخر

پرده بکارت یا هایمن بافت نازکی در دهانه واژن است که برخلاف سایر اندام بدن کاربردی ندارد؛ اما در بسیاری از فرهنگ‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین خاطر داشتن اطلاعات کافی در مورد پرده بکارت و نحوه آسیب‌دیدن آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *